De Achillespees is een grote sterke pees van de kuitspier naar het hielbeen.
Omdat er tijdens het lopen of sporten grote krachten op komen te staan is het een kwetsbare plek en kan er een blessure ontstaan.
Achillespeesontsteking is een (steriele) ontsteking van de achillespees.
Deze ontsteking is pijnlijk en kan sporten onmogelijk maken.
Dit noemt men een achilles tendinitis(ontsteking).
Wanneer er een beschadiging van de pees aanwezig is spreekt men over een achilles tendinose (degeneratie):
De pees is dan niet ontstoken maar is beschadigd.
In ergere gevallen is de achillespees niet alleen ontstoken of beschadigt, maar kan er een achillespeesruptuur optreden,
ofwel een (gedeeltelijke) scheur van de pees.
Ook kan er sprake zijn van bursitis van de achillespees, een ontsteking van de slijmbeurs van de pees.
Het deel van de achillespees dat ontstoken is, is meestal het deel vlak boven de hak, waar de aanhechting van de pees begint.
Juist hier is de doorbloeding van het peesweefsel het minst, waardoor herstel van een kleine ontsteking moeizaam gaat,
en er een serieuze ontsteking kan ontstaan.

• Meestal een langzaam ontstane pijn in de pees.
  • Locatie; enkele centimeters boven de hiel.
  • In eerste instantie is de pijn meestal alleen bij het belasten van de pees, maar later ook in rust.
  • Vooral na rust kan het gebied rond de pees en de pees zelf stijf aanvoelen.
  • Verdikking, warmte roodheid van de pees.
  • In het geval van een achillespeesruptuur (scheuring) treedt direct een hevige pijn in de achillespees op
    en is lopen direct onmogelijk. Ook kan de plek van de ruptuur met het oog waargenomen worden.

Meestal is de oorzaak van de blessure niet een “echte” ontsteking van de pees, maar degeneratie van het weefsel in de pees (mini-scheurtjes).

• Overbelasting door eenzijdig of te fanatiek sporten of een plotselinge verandering (toename) van de belasting.
  • Voetstand afwijking (bv. overpronatie enkel)
  • Loopstand afwijking
  • In adequaat schoeisel
  • Ouderdom (slijtage)
  • Overgewicht
  • Harde ondergrond bij het sporten
  • Te hoge spierspanning van de kuitspier
  • Trauma

• Steunzolen (Air Weight Supplement ®): doel is steungeven/ corrigeren en drukverdeling van de voet verbeteren. Het Air Weight Supplement is een individueel opmaat vervaardigde steunzool door Schrijver Orthopedie, wat betekent dat het speciaal op uw voet wordt gemaakt
  • Voet en looppatroon analyse.
  • Schoenadvies en verkoop van schoeisel.
  • Herzog compressie kous;
    Hierdoor krijgt het onderbeen meer steun en betere afvoer van afvalstoffen, waardoor de belasting verminderd wordt.
  • Extra hakverhoging in schoenen: waardoor de spanning van de achillespees afgaat.
  • Nachtspalk/ Strassburg sok; gebruik: ‘s nachts.
    Hierdoor wordt er langdurig rek uitgeoefend zonder dat het lichaam belast wordt door gewicht en zwaartekracht.
    De kwaliteit van de spierfunctie in de kuit kan hierdoor verbeteren.

• Rust/actief herstel
  • Tapen/ Medical taping
  • Fysiotherapie/ Manueel therapie/ Massage/ Rek- krachtoefeningen/ Triggerpoint/ Acupunctuur/ Voetreflexologie/ Dry needling
  • Orthopedisch chirurg