Hielspoor

Een hielspoor is een verkalking (kalkhaakje) aan de onderkant van het hielbeen (Calcaneus).
Het zit vaak ter hoogte van de aanhechting van de peesplaat (fascia plantaris).
Deze verkalking ziet er een beetje uit als een spoor, vandaar de naam hielspoor.
Een hielspoor kan een ontsteking op de peesplaat veroorzaken.
Dit noemt men dan fasciitis plantaris.
Beide diagnoses worden vaak door elkaar gebruikt, wat verwarring kan geven voor de patiënt.
In de praktijk zien wij dat beide tegelijkertijd kunnen plaatsvinden in het lichaam.

Noot; Om zeker te weten of u een hielspoor heeft is een röntgenfoto eigenlijk noodzakelijk, dit is om de diagnose te kunnen bevestigen, voor de behandeling bij Schrijver Orthopedie is het niet nodig.

is dit niet nodig.

• Een felle scherpe lokale pijn onder de hiel van de voet.
  • Drukgevoelig en goed te lokaliseren
  • Na opstaan/ rust meer pijn

Hielspoor kan meerdere oorzaken hebben, waardoor het vaak een zoektocht voor de patiënt is om ervan af te komen.

• De spanning op de aanhechting van de peesplaat is te hoog, waardoor het kalkhaakje in de peesplaat (fascia plantaris) drukt.
    Dit geeft de scherpe felle lokale pijn
  • Verkeerd schoeisel
  • Afwijkend looppatroon
  • Voetstand afwijking
  • Trauma; kneuzing/ op puntig voorwerp staan
  • Sporten
  • Overgewicht
  • Veel en langdurig staan

• Voet en looppatroon analyse
  • Steunzolen (Air Weight Supplement ®) :
    Doel is steungeven/corrigeren en ontlasten (uitsparing in zool) van de pijnplek onder de hiel.
    Dit kan i.c.m. een zachte hielpad om de gehele druk onder de hiel te verminderen.
    Het Air Weight Supplement is een individueel opmaat vervaardigde steunzool door Schrijver Orthopedie,
    wat betekent dat het speciaal op uw voet wordt gemaakt
  • Schoenadvies en verkoop van schoeisel
  • Stevige schoenen met afwikkeling en juiste hakhoogte;
    Doel is steungeven in stabiliteit van de voet en ontlasten van de peesplaat doordat de schoen goed afwikkelt
  • Nachtspalk/ Strassburg sok; gebruik: ‘s nachts.
    Hierdoor wordt er langdurig rek uitgeoefend zonder dat het lichaam belast wordt door gewicht en zwaartekracht.
    De kwaliteit van de spierfunctie kan hierdoor verbeteren
  • Herzog compressiesok; gebruik: overdag.
    Hierdoor krijgt de voet meer steun en betere afvoer van afvalstoffen, waardoor de belasting verminderd op de voet.
  • Heel Cup; zachte siliconen hak om de druk op de hak beter te verdelen en het pijnlijke punt te ontlasten

• Rust/ actief herstel
  • Fysiotherapie
  • Rek/ krachtoefeningen/ massage/ triggerpoint/ acupunctuur/ dry needling/ voetreflexologie/ shockwave therapie